Cremet vegansk og glutenfri pastagryde

For mange år siden, mange år før jeg blev vegetar og siden veganer, havde jeg en kæreste, som var vegetar. Han lavede indimellem en ret med frisk pasta, fløde og tomater, som jeg var helt vild med, og som denne ret er kraftigt inspireret af.

Nu laver jeg den vegansk og glutenfri, men den smager stadig pragtfuldt, og så tager den ikke længere tid at lave, end det tager at koge pasta. Desuden kan den varieres på et utal af måder, mere eller mindre avanceret, afhængig af ønsket tidsforbrug og smag.

Grundopskriften er løg, hvidløg, tomat, vegansk fløde (herunder kokosmælk) og muskat. Her er opskriften på én version, men man kan undlade urterne (persillen gør dog meget), man kan putte svampe, søde kartofler, gulerødder, blegselleri eller andet i (jeg bruger ofte svampe og/eller revne gulerødder), man kan bruge dåsetomater eller tomatsovs fra f.eks. Il Fornai eller friske tomater – eller bare en god slat tomatpuré. Derudover kokosmælk (som er min favorit) eller en anden fløde, f.eks. havrefløde fra Oatly, og også pastaen kan varieres, som man har lyst. Min absolutte favorit til denne ret er dog Nettos Spir øko penne af røde linser.

Mængderne af de forskellige ingredienser betyder heller ikke det store. Så kan den godt smage lidt forskelligt fra gang til gang, men det gør ikke noget, den smager altid godt, synes jeg, hvis man lige gider smage lidt til.

Lige nu bugner vores have af friske, lækre frilandstomater, og det sætter ligesom lige prikken over i’et at bruge dem i stedet for dåse- eller glastomater. Så den opskrift får du her.

Du skal bruge:

  • En pose Spir øko linse penne
  • En lille slat olie, jeg bruger som regel kokosolie.
  • 1 løg, hakket
  • 2 store fed hvidløg skåret i tynde skiver
  • En lille slat tomatpuré (hvis du varierer opskriften uden anden tomat overhovedet, skal det være en stor slat)
  • Friske tomater, groft hakkede – jeg brugte to kæmpe-tomater til den her, svarende til 4-5 tomater i almindelig supermarkeds-størrelse
  • Kokosmælk – jeg havde lidt over en halv dåse som rest (gemt i tupperware, gem aldrig i dåsen, når den er åbnet), men normalt bruger jeg en hel.
  • En stor håndfuld persille, gerne bredbladet, groft hakket
  • En lille håndfuld frisk basilikum, groft hakket
  • Friskrevet muskatnød
  • Salt og friskkværnet peber
  • Evt lidt syre i form af æbleeddike eller citron

Sådan gør du:

Kog pastaen. Hold øje med den undervejs og hæld vandet fra, når den er al dente.

I mellemtiden laver du resten: Steg løg og hvidløg et par minutter i olien, tilsæt tomatpuré og svits det lidt sammen med løgene. Tilsæt så tomaterne og lad det simre 3-5 minutter, til tomaterne er lidt udsplattede. Hæld så kokosmælken i (hvis du bruger tomater fra glas eller dåse, hælder du bare begge dele i samtidig). Tilsæt krydderurterne, lidt salt og godt med friskrevet muskat og lad det simre, til pastaen er færdig. Lige inden du hælder pastaen i, smager du til med salt, godt med peber og evt lidt syre.

Bland det hele med pastaen og servér straks. Hvis der er noget til overs, smager det også glimrende opvarmet dagen efter.

Velbekomme 😊

 

1 Trackback / Pingback

  1. Cremet vegansk og glutenfri pastagryde - Nem SinglemadNem Singlemad

Kommentarerne er lukkede.